القاب و کنیههای امام علی(ع)
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۵۰۸۱۰
امام علی علیه اسلام لقبهای بسیار زیادی داشته است که از معروفترین آن میتوان به امیر المومنین و حیدر اشاره کرد.
خبرگزاری میزان - زمانی که امام علی علیه اسلام به دنیا آمد، مادرش نام ایشان را اسد نهاد، ولی زمانی که پدرش این نام را شنید، با این نام مخالفت کرد و نام او را علی گذاشت.
حضرت علی(ع) در طول زندگی القاب متفاوتی داشته است که در این مطلب تعدادی از این القاب را معرفی میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حیدر
زمانی که امام علی علیه اسلام در جنگ خیبر به مصاف با پهلوان یهودیان میرود خود با لقب حیدر معرفی میکند و از آن زمان به بعد لقب حیدر را برای امام علی به کار میبردند.
امیر المومنین
در روایات و دعاها ما این لقب برای امام علی(ع) را بسیار دیدهایم، این لقب یکی از زیباترین القاب امام علی علیه اسلام است و فقط هم برای امام علی(ع) به کار میرود نه هیچ کس دیگر.
در زمان پیامبر اصحاب از جمله انصار و مهاجرین در حضور پیامبر حضرت علی را امیرالمومنین صدا میزدند و پیامبر از شنیدن این اسم تبسم میکرد.
ابوتراب
ابوتراب جزو کنیههای امام علی علیه اسلام محسوب میشود، این کنیه را پیامبر به او داده بود، درباره اینکه چگونه پیامبر این کنیه را به امام علی داد چند روایت وجود دارد.
در حدیثی اماده است که امام علی در نخلستانها خوابیده بودند که پیامبر پیش ایشان رفتند و خطاب به امام گفته اند کهای ابوتراب برخیز و پس از آن داستان شهادتش را پیش گویی کرد.
در حدیث دیگری اماده است که امام علی علیه اسلام در سایه مسجد به خواب رفته بود که پیامر امد و دید ردای او افتاده زمین و خاکی شده است، پیامبر شروع به پاک کردن خاکها کرد و خطاب به امام علی گفت برخیزای ابوتراب.
اسد
اسد در معنا به معنی شیر است و علت این لقب شخصیت شیرسان امام علی علیه اسلام است. در بعضی از اشعار فارسی نیز از این لقب به معنی شیر خدا استفاده شده است.
وصی
از پیامبر روایتی نقل شده است که پیامبر میفرماید: لکل نبی وصی و وارث و ان وصیی و وارثی علی ابن ابی طالب.
هر پیامبری وصی و وارثی دارد و وصی و وارث من علی ابن ابی طالب است. به همین دلیل بود که به پیامبر لقب وصی داده شد.
ولی
روزی حضرت علی برای اقامه نماز به مسجد رفته بودند به هنگام نماز فقیری به مسجد آمد و درخواست کمک از افراد حاضر در مسجد کرد، چون کسی نبود به او کمک کند، مرد فقیر میخواست که مسجد را ترک کند که ناگهان حضرت علی انگشتر خود را به هنگام نماز به او داد، بعد از این اتفاق آیهای به پیامبر نازل شد که گفته شده بود، ولی شما خدا و رسول اوست و کسانی که ایمان آورده اند، نماز را به پا میدارند و در هنگام نماز زکات میپردازند.
تمام مفسرین اتفاق نظر دارند که فردی که در آیه به آن اشاره شد حضرت علی است.
بیشتر بخوانید: تاکید ویژه «حضرت علی (ع)» بر اعتدال در اخلاق و عبادتانتهای پیام/
برچسب ها: القاب امامان حضرت علیمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: حضرت علی امام علی علیه اسلام امام علی امام علی ع حضرت علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۵۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت
به گزارش خبرنگار مهر، اوجگیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشههای کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب میکرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهمالسلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشههای ناصواب و التقاطی، از آنها تمایز یابد و مهمتر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیهالسلام صحّه نهاد؛ چنانکه در همه ملل و تمدنها آنچه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار میماند و مکتبی و دیانتی را مانا میسازد.
در دوران آشوبزده و بحرانهای سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت میدانستند و در اوجگیری فرقهها و تکوین مکاتب و نحلههای فکری که متأثر از اندیشهورزان دینی بودند، بیآنکه از آبشخور دین بهرهای برده باشند، امام صادق علیهالسلام به صیانت از دین و ترویج ارزشهای متعالی و ناب آن همت گمارد.
در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحتها و حوزهها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورشیافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آنچنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر اینها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمیکرد. اینها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.
وی ادامه داد: این گروه شامل دهها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار دهها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابییعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنانچه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و دهها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنانچه ابناَبیعُمیر میگوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از تواناییهای هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.
مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدامها و جهاد علمی امام صادق علیهالسلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیداییاندیشههای زیدیه، کیسانیه و رواج جنبشهای مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافتهای گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیهالسلام تلاش گستردهای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهمالسلام و آموزههای عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".
وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیهالسلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهلبیت علیهمالسلام انجامید و لذا امام علیهالسلام به عنوان بزرگترین اصلاحگر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایهها و بیراههها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحتها و حوزههای مختلف خلق شد که امروز از تراثهای ارزشمند اسلام میباشند.
کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری